-3.6 C
Wrocław
poniedziałek, 6 lutego, 2023

88 proc. osób w wieku 8-15 lat gra lub ogląda gry wideo. Czy wpłynie to na rynek pracy?

WARTO PRZECZYTAĆ

Badanie Polish Gamers KIDS 2022 wykazało, że znaczna część dzieci i młodzieży spędza czas przy grach wideo. Ankietowani widzą również swoją przyszłość zawodową w obszarach związanych z gamingiem – jako streamerzy lub twórcy gier. Czy dostęp do mediów cyfrowych sprawi, że niektóre zawody będą rzadziej podejmowane przez młodych ludzi?

Dzieci chętnie grają w gry na telefonie, komputerze oraz konsoli, fot. pixabay

Od 17 do 27 czerwca przeprowadzono badanie na temat gier wideo na grupie ponad 2000 dzieci w wieku 9-15 lat. Raport „Polish Gamers KIDS 2022” został zrealizowany przy współpracy PURR Media oraz Polish Gamers Observatory. Pomysłodawcami i autorami badania są Patrycja Rodzińska-Szary i Michał Bobrowski.

Młodzi ludzie grają, bo to jest fajne!

Gry wideo odmieniły sposób spędzania wolnego czasu na taką skalę, że obecnie wielu młodym ludziom trudno wyobrazić sobie świat pozbawiony ulubionej rozrywki. Zaledwie 12 proc. badanych w wieku 8-15 lat zadeklarowało, że nie jest zainteresowanych graniem ani oglądaniem rozgrywek innych. Dzieci kojarzą gry z przyjemną aktywnością, dlatego gdy zostały zapytane o to, co by poczuły, gdyby już nigdy nie mogły w nic zagrać to padały takie emocje jak smutek (37 proc) i złość (blisko 25 proc.). Gaming stał się bardzo popularną formą rozrywki wśród młodych osób, co potwierdziły badania Polish Gamers. 87 proc. dziewczyn w wieku 8-12 lat gra bądź ogląda gry wideo. Odsetek ten zmniejsza się u pań w grupie wiekowej 13-15 lat i wynosi 80 proc. U chłopców chęć do grania bądź obserwowania jak grają inni utrzymuje się na podobnym poziomie – w wieku 8-12 lat jest to 91 proc., a dla osób w wieku 13-15 lat – 93 proc. Szczególnym upodobaniem cieszą się gry mobilne – 66 proc. chłopców i 64 proc. dziewczynek przyznało, że w ciągu ostatniego miesiąca grało na smartfonie lub tablecie. Grę zainstalowaną na komputerach wybierało 52 proc. chłopców i 30 proc. dziewczyn, a na konsoli grało z kolei 47 proc. chłopaków i 24 proc. dziewczynek. Dlaczego dzieci i młodzież tak chętnie grają w gry komputerowe? Dziewczyny (58 proc.)  i chłopcy (67 proc.) odpowiedzieli, że robią to „bo to jest fajne”. U chłopców znaczącym kryterium jest też to, że inni koledzy albo koleżanki grają w podobne gry (48 proc.).

Zobacz również:  Rabunek we wrocławskim zoo. Podejrzany o kradzież granulatu został schwytany

Co o grach sądzą rodzice?

Według badania Polish Gamers KIDS 2022, aż 88 proc. graczy wskazuje, że rodzice sprawują kontrolę nad wyborem gier. Ponad połowa ankietowanych (54 proc.) przyznała, że ich opiekunowie kierują się oznaczeniem wiekowym PEGI przy zakupie gry. 87 proc. dzieci i młodzieży twierdzi również, że rodzice kontrolują czas przeznaczany przez nich na gry wideo. Czy młodzi gracze mogą liczyć na towarzystwo członków rodziny podczas grania? Okazuje się, że tak. Partnerami w zabawie są siostry i bracia (50 proc.) oraz ojcowie (49 proc.) Tylko 24 proc. badanych przyznało natomiast, że zdarza im się grać również z mamą. Blisko połowa rodziców nie jest zachwycona tym, że ich pociechy poświęcają czas na granie w gry wideo. Ta rozrywka kojarzy się często z przemocą i ma to odzwierciedlenie również w badaniach. 33 proc. dzieci przyznało, że zdarzało im się słyszeć przekleństwa, a około 25 proc. deklarowało, że ktoś był niemiły wobec nich lub innych graczy.

Czy czeka nas pokolenie influencerów?

Gaming stał się zjawiskiem globalnym, a niesłabnąca popularność gier wideo jest czymś na tyle powszechnym, że już nie budzi zdziwienia. Czy zaskakujące jest to, że młodzi ludzie otoczeni nowymi technologiami widzą swoją przyszłość w zawodach związanych z grami? Jest to efekt popularności gier komputerowych, do których dostęp ma zdecydowana większość dzieci i młodzieży. Prawie 40 proc. młodych graczy mogłoby podjąć się roli streamera lub youtubera rozgrywek. Chłopcy deklarowali również, że wiążą swoją przyszłość z zawodami takimi jak twórca gier komputerowych czy profesjonalny zawodnik e-sportowy. Duże zainteresowanie wzbudzają też u młodych osób media społecznościowe. 42 proc. dziewczyn i 24 proc. chłopców w wolnym czasie korzysta z Facebooka, Instagrama czy TikToka. Dziewczęta wolą tę aktywność od uprawiania sportu (16 proc.) i czytania książek (28 proc.). Chłopcy chętniej od dziewczyn decydują się poćwiczyć (26 proc.), ale rzadziej sięgają po książkę (13 proc.). Jak codzienne nawyki nastolatków przełożą się na rynek pracy? Dzieci i młodzież zaabsorbowani mediami cyfrowymi mogą rzadziej podejmować się zawodów, które wymagają wielu lat nauki np. pracy lekarza bądź prawnika. Zamiast tego młodzi mogą chętniej próbować swoich sił jako influencerzy, gdzie kluczową rolę odgrywa reklama i marketing. Czy granie w gry wideo i aktywność na portalach społecznościowych będzie kluczowa przy wybieraniu ścieżki kariery? Ta perspektywa wydaje się coraz bardziej realna.

WIĘCEJ WIADOMOŚCI

OSTATNIE WIADOMOŚCI